Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is hooggevoeligheid?

Als je hooggevoelig bent, heb je een gevoeliger zenuwstelsel en krijg je meer prikkels binnen dan niet-hooggevoelige mensen. Dit kunnen fysieke prikkels zijn, zoals licht, geluid en geuren, maar ook emotionele en sociale prikkels: je voelt het verdriet of de pijn van een ander, je merkt het direct op als er ergens ruzie is, enz. Deze prikkels verwerk je bovendien diep (dit is te zien op MRI-scans): wanneer je veel prikkels binnenkrijgt, ervaar je dit emotioneel intenser. Ook duurt het vaak lang voordat je deze prikkels weer kwijt bent. Dat kost veel energie en dus heb je als hooggevoelig persoon meer rust en ontspanning nodig, naast voldoende beweging en gezond eten. Ik noem dit ‘afschakelen’ en iedereen doet dit op zijn eigen manier. De een gaat hardlopen, de ander wandelt met zijn hond in het bos en weer een ander doet middagdutjes of mediteert. Het is belangrijk voor jezelf uit te vinden op welke manier jij het beste afschakelt.

Hooggevoeligheid is geen stoornis of ziekte, maar een persoonlijkheidskenmerk. Er bestaat dus geen diagnose hooggevoeligheid. Maar hoe weet je dan wel of je hooggevoelig bent? Daarvoor kun je een test doen, die is ontwikkeld door Elaine Aron, maar die inmiddels door anderen is uitgebreid. Als je hoog scoort op deze test, kun je ervan uitgaan dat je hooggevoelig bent.

Alhoewel hooggevoeligheid geen stoornis of ziekte is, kun je er wel degelijk last van hebben. Zeker als er in je jeugd weinig aandacht is geweest voor je gevoeligheid, kun je op latere leeftijd last krijgen van angsten en depressies, en kun je het gevoel krijgen dat je jezelf kwijt bent geraakt, omdat je je zo hebt aangepast aan andere mensen. Daar zijn hooggevoelige mensen namelijk heel goed in!

Als je goed leert omgaan met je hooggevoeligheid, kun je de mooie kanten ervan in gaan zetten. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met mij op! Ik help je graag op weg!